onsdag 9 september 2015

Utklädningskläder del 1







För två helger sedan besökte barnen och jag för första gången Söderköpings Gästabud. 
Och då det i sista stund gick upp för mig att man visst förväntades dyka upp i (hyfsat) tidsenliga kläder, blev det en sen kväll i syateljén. Symaskinen och ett par avlagda Ikeagardiner plockades i all hast fram (Ja, jag sydde inte för hand och bomullstyg från Ikea är icke tidsenligt jag vet) och det blev en improviserad tunika till dottern och en klänning till mig. Dottern fick även en krans i fusksiden. Sonen då? Ja, han var mest sur över att Spider Man och Hulken under medeltiden ännu icke var uppfunna. Men han kunde ändå tänka sig att vara riddar-pirat en liten stund. Dock inte i de riddarkläder jag tidigare pysslat ihop till honom utan i hård plastutrustning.
Nästa år (nu har jag ju ett helt år på mig att förbereda) höjer jag ribban!

*   *   *
Sewed medieval costumes.

2 kommentarer:

frisky frog sa...

Vad fina ni blev! Gillar kransen. =) Visst är det kul att sy sig kostymer? Nu kan du planera ett helt år.
Min nya chef har bestämt att de som vill ska ha tema-fredagar. Det har varit finfredag med repris och på fredag är det hårdrocksfredag.
Jag får verkligen behärska mig och bara använda det som finns hemma, inte sy nytt. Tjohoo!
/kram

Anna-Karin sa...

Fint:-)
Jag_sydde_oxå_egna_till_Gotland_förra_året.
Inga_tidsenliga_tyger_för_oss_heller_men_så_roligt_'ndå:-)