tisdag 3 juni 2014

Gör om gör rätt



I julas önskade sig min mamma en virkad hexagonkudde. Jag använde då olika restgarner och gjorde en konstellation med hexagoner på båda sidor. Under arbetets tidiga stadie verkade det som att det skulle gå att pussla ihop hexagonerna runt om. Men när jag kom till slutet på baksidan fick det bli pusselbitar av annan geometrisk form. Jag använde dessutom, kom jag på i efterhand, en för ändamålet för stor virknål. Vi kan väl säga att jag inte blev jättenöjd med resultatet men något skulle väl föräldrarna få i julklapp. När jag hälsade på i påskas och fick se kudden "i ett nytt ljus" försökte jag hinta att den kanske gjorde sig bättre i garderoben än i soffan. Men då fick jag till svar att så länge jag inte gjorde en ny skulle kudden ingenstans. 
Så under stickcaféet i mammas (och pappas) trädgård under Kristi Himmelfärdshelgen virkade jag för fullt på en ersättare. Endast framsidan gjordes nu i hexagoner/halva hexagoner medan baksidan fick bestå av en stor mormorsruta, allt i Drops Karisma fyndat på majrean.
Tack mamma, Carin, Majken, Ingegerd, Anne och Tekla för mysigt sticksällskap!

6 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Snygga kuddar! Vad mysigt det lätt med stick och virk café. Hur går det till? tar dem något inträde? jag har bara hör talas om liknande caféer. Men har aldrig besökt något. Därför jag undrar är att jag har planer/funderingar på starta egen verksamhet med lite olika saker. Då fick jag en idé med stick o virkkaffe om det kunde platsa in där.

Emilia sa...

Susanne: Finns olika varianter av stick- och virkcaféer! Oftast inget inträde om det inte är workshops och man hyrt in någon kunnig inom visst område! Man kan träffas några stickintresserade hemma hos varandra som i det här fallet. Eller så träffas man på caféer (kan ju vara bra att kolla med de som äger stället om man tänker sig att träffas där regelbundet varje vecka) eller i garnaffärer m.m. Det vanligaste är väl att man fikar/äter, stickar/virkar/handarbetar på/med det man vill samt pratar och hjälper/peppar varandra. På mitt stickcafe där jag bor har vi tema varje gång då vi gjort en studiecirkel av stickcaféet!

disa sa...

Underbart fin!! =)

Fiff sa...

Snygg! Men den gamla såg tjusig ut också :-)

ZtorZillen sa...

Åh vilka fina kuddar..!!

Mmatilda sa...

Det vart ju en jättesnygg kudde!