fredag 28 mars 2014

Nu blommar den






För några veckor sedan var jag på Karin Holmbergs workshop (på Länsmuséet i Örebro) som handlade om att brodera på kläder. Jag valde att påbörja yllebroderi - dubbelsidig plattsöm - på en gammal munkjacketunika. Franska knutar, kedje- och efterstygn smög sig också in. Ett tag funderade jag på att fylla hela plagget med broderi men nu känns det som att jag är nöjd - för nu. Ett tag funderade jag i och för sig också på att slänga "hela skiten" i soptunnan när jag sprättade första blomman för tredje gången (men det inser jag nu i skrivandets stund att jag visst förträngt). Mallarna till broderiet på fickan är från en av Karins broderiböcker. Blommorna på ärmarna är "bara" enkla blommor med utgångspunkt från en gammal sytrådsrulle som mall. Jag har använt mig av olika kvaliteter ullgarn. Denna gången var det lite trixigare att brodera på stretchtyg mot när jag broderade på omlottkoftan i ull.

*    *    *
Swedish wool embroidery.

10 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

snyggt! Tröjan fick ett stort lyft!

Ullfull sa...

Så fint! Kram Anita

Blenda sa...

Coolt!

miastick sa...

Grymt snyggt! En sån workshop skulle jag också gärna vilja gå!

Ozas Pysselverkstad sa...

Det blev väldigt fint!

Syserine sa...

Helt underbart fint!

Christel Wijk sa...

Fantastiskt fint broderat, det blev en helt annan tröja med broderier på.

Pysselfarmor sa...

Så snyggt! Visst är det roligt att delta i hennes kurser. Hon är en bra och inspirerande pedagog.

Charlotte sa...

Va bra det blev! Och snyggt syr du också!

Fiff sa...

Men wow! Fantastisk!