söndag 19 januari 2014

595 delat på 5...



...delat på 32 är lika med 3,7. Typ.

Den 19 januari 2009 var jag föräldraledig, lärde mig sticka (lite mer på "riktigt")och startade denna blogg. 
Fem år senare, då varje inlägg innehåller en färdig "produkt", har jag i genomsnitt färdigställt 3,7 alster per vecka - jag som innan nästan aldrig kunde få något färdigt! Men visst har jag trots detta fortfarande många ufo-skelett i garderoben.  

Jag sitter ofta på café och stickar (den som följer mig på instagram som "virkvirvla" kan just nu se en aldrig sinande ström av semmelbilder) och får ofta kommentarer som "Ja, jag stickade också på åttiotalet - du får väl se hur länge du håller på" eller "Ja, det verkar ju vara lite inne att sticka nu, men det blir väl omodernt igen om nåt år". Men jag måste säga att jag har svårt att sluta, kanske när allt på den där måste-göra-listan är avklarad, hur det nu ska gå till när den fylls på med nya måsten hela tiden? Ravelry, Pinterest, Instagram och Facebook borde skämmas som kommer med inspiration så att jag aldrig kan stickpensionera mig!

Fast jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle orka blogga i fem år, och det vet jag egentligen inte om jag orkar heller. Men ändå så är det en del i vardagen och när jag sitter och klurar på någon ny virkidé så finns det redan i tanken hur det färdiga resultatet ska se ut på bloggen. Jag önskar bara att någon annan kunde ta korten som jag så snyggt tar för mitt inre och som i verkligheten inte lever upp till den fantasin.

Nyårslöfte detta nya stickår? Tja, det gamla vanliga: sticka färdigt alla ufon (i alla fall sluta sno garn från dem till andra projekt) använda upp mina restgarner (utan att behöva besöka garnaffären för att garnet precis inte räckte) och lära mig frivoliteter. Aldrig lyckats hålla, men vem vet?

Den här invirkade dalahästen var ett sånt där måste-kolla-om-den-går-att-virka-in-projekt som jag var tvungen att testa mitt i städningen en dag i julas. Men städning är ju överskattat va? Eller så har man en snäll dotter som på eget initiativ städar hela hemmet - allt ifrån att plocka undan och dammsuga till att fixa det där lilla extra. Till exempel hittade jag julgransmattan som sittdyna på min arbetsstol i ateljén - tja, varför inte?


Fem år ska väl hursomhelst firas och den som vill delta i utlottning av mönster till denna sjal kan kommentera detta inlägg t.o.m. den 19 februari!

*   *   *
I´m celebrating five years blogging!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan ju inte läsa virkmönster men vill ändå gratulera till fem år - helt fantastiskt! Och såklart att du lyckas virka in en dalahäst, inget är omöjligt för en flink virkare som du! Och ingen dum idé med mattan på stolen, lite smygjul året om liksom :) //Anna

Anna Nilsson sa...

Det är så kul att följa dig och dina alster, både på bloggen o instagram. Hoppas du fortsätter minst fem år till!

Tina sa...

Grattis grattis :)
Jag har stickat sedan -75, mer eller mindre. Så länge det är roligt spelar det väl ingen roll vad modet säger och det finns alltid något att lära sig inom slöjden. Ha det så kul med ditt slöjdande.:)

frisky frog sa...

Jag hoppas att du håller ut i miiinst 5 år till. =)
Julgransmattan är superfin och sjalen också så visst vill jag vara med.
/kram

Catarina sa...

Det är värt att fira! Tycker det är jätteroligt att följa din blogg! Självklart vill jag vara med i utlottningen :)

Annas röda stol sa...

Grattis till dina fina fem år!! Kram Anna

litevarje sa...

Grattis till fem bloggår! Jag läser och beundrar dina fina alster, men så många kommentarer har det visst inte blivit hittills.

Alviti sa...

Grattis till fem år som bloggare! Alltid lika kul att titta in här. Mitt nyårslöfte är att lära mig sticka. Vi får väl se hur det går med den saken :) Jag vill gärna vara med i utlottningen. Kram carolina

Helena Högberg sa...

Grattis till att du har bloggat 5 år! Jag tror aldrig att det går över det där med att vilja handarbeta. Jag har handarbetat sedan jag var liten, har egentligen aldrig slutat trots att jag fyller 50 i slutet på det här året. Precis alldeles innan jag är klar med en sak har jag redan bestämt vad jag ska göra sedan :) Däremot växlar jag gärna mellan broderi, virkning och stickning, det går i perioder :)

disa sa...

Grattis till fem års bloggande! och vi som följer dig hoppas på att du fortsätter att blogga i många år framöver. Du är en sann inspirations källa! Klart jag vill vara med om att ha chans på det fina sjalmönstret! =)

Eva sa...

Grattis till bloggen på femårsdagen (lite i efterskott då). Vill gärna vinna mönstret till den fina sjalen. Och ska leta upp dig på pinterest.

Anonym sa...

Grattis (i efterskott)! Vill gärna vara med i utlottningen av mönster till den fina sjalen :)
Har mailat dig! /Camilla