torsdag 5 september 2013

Applicerat




Ibland går kläder sönder. Ibland kan man laga dem med virkade applikationer. 
Min kavaj fick en blomma och till en av dotterns favoritklänningar kom jag på att jag kunde använda fjärilar som de jag gav till sonens förskolefröknar i sommarpresent. 
Den här typen av fjärilar har jag sett i olika format och storlekar lite här och där. Så här väldigt enkelt gjorde jag mina:

1. Lägg upp 3 lm.
2. Virka 2 st i 3:e hålet från nålen, ta ned med 1 sm.
3. Virka 3 lm, 4 st, 1 sm i samma hål.
4. Upprepa varv 3.
5. Virka 3 lm, 2 st, 1 sm i samma hål. Ta av garnet och fäst trådarna.
6. Knyt fast garn som formar fjärilskroppen och antennerna.

*   *   *
Crocheted flower and butterflies.

5 kommentarer:

Innestemmen sa...

Så søte! For en fin ide :))

Anonym sa...

Fina lagningar - kunde jag virka hade jag testat mönstret ;)

Yarn-Madness sa...

Wow! Vad sugen jag just blev på att berika garderoben med virkade motiv! :D Syr du fast, eller använder textillim?

Emilia sa...

Yarn-Madness: Jag använder först textillim sedan syr jag!

Titti sa...

Vilka söta fjärilar!