lördag 6 april 2013

Argvargmamman och lilla katten



Skånskt yllebroderi. Flora och fauna.

En hare med broderade bitar från mitt liv. Landskapsblommor, blommor från brudbuketten, löjtnantshjärtan från rabatten vid barndomshemmet, lingon (som jag hade på all sorts mat när jag var liten), musiksymboler, och djur med passande karaktärsdrag. 
Barnen kallar mig "argvargmamman" men jag känner mig rätt nöjd med att den broderade vargen ser ganska snäll ut. 

Haren fick en kattkompis med våttovad och broderad svans.

Haren är sydd i vadmal och Mora broderigarn från CoolWool samt stoppad med ull och ris.
Katten är sydd i ulltyg från Ohlssons Tyger och med tvåtrådigt stickgarn samt stoppad med vadd från Panduro Hobby.

*   *   *
Swedish traditional embroidery: "Skånskt yllebroderi".

12 kommentarer:

Syserine sa...

Underbart! Har en dröm om att frihandsbrodera, men det blir inte av, än.

emma sa...

Jag säger mvg ;)

leowa sa...

Va fint det blev. Jag minns när du tvunget skulle ha lingon till köttfärssåsen - det såg ju inte så gott ut.

Maria i Falkenberg sa...

Den blev ju jättefin! Det är roligt när man tänker till om vad som kan symbolisera ens liv.

Annas röda stol sa...

Wow!!! Vad du är duktig och så fint :))

Lobben sa...

Vilket jobb du gjort

disa sa...

Wow! Jämarns så fina!! =)

frisky frog sa...

Det är redan sagt, men jag säger det igen: Wow!!
När jag arbetade på Skrea motell hade vi en stamgäst som åt dagens där varje dag. Han hade lingon på ALLT utom ärtsoppa. Kompis till dig?
/kram

riotyarn sa...

Tjusigt. Jag är väldigt förtjust i broderi på svart bakgrund. Det blir så effektfullt.

Mmatilda sa...

Mycket imponerad. SÅ snyggt, ser så genuint och fint ut.

Ansibecki sa...

Otroligt vackert broderi. Du ska vara stolt över dig själv. Inte bara av den anledningen givetvis. Du har väldigt många fler fina sidor :) Saknar dig. kram <3

Titti sa...

Jättefin hare, kul sätt att använda traditionellt yllebroderi i lite ny form och tappning!