torsdag 25 oktober 2012

Gammeldags




Dotterns skola fyller 130 år och har firat detta med olika aktiviteter, bland annat skulle barnen en dag vara utklädda i gammeldags stil. 
Jag paniksydde en klänning av en gammal "Indiskaskjorta" som jag hade på nittiotalet när man skulle ha stora kläder på sig, som min man sedan på 2000-talet "ärvde". Förklädet kom till av ett lucialinne där ärmarna klipptes av och kragen förflyttades och blev fickor, 
Det visade sig sedan då jag skickade iväg det stackars barnet till skolan temautklädd en vecka för tidigt att jag inte behövt ha så bråttom med att sy.

Kjolen är min, i stil med de tidigare jag gjort, och är ett par avklippta byxor med ditsytt tyg från en annan gammal skjorta och ett spetsband. 

*  *  *
I sewed some clothes for my daughter when she celebrated her school´s 130 th birthday.

14 kommentarer:

Innestemmen sa...

He he, huff da. Men da er uansett antrekket ferdig - og det var så nostalgisk og fint :)

Maria i Falkenberg sa...

Åh, vad jag längtar efter Gullebullen och Godispojken!Jättefina "gammelkläder"! Kanske såg Tekla Högberg ut sådär på 1800-talet!

od Andulky sa...

Underbart! Hon blev ju jättefin!!
Kjolen är också jättefin!

Mmatilda sa...

Antar att den riktiga utklädningsdagen kom sen, och då blev ju klänningen perfekt! Lite Carl Larsson över den, jättesött!

Hedvig sa...

Fanatsiskt söt var hon i alla fall, även om hon var det en vecka för tidigt... :)

Hedvig sa...

Fanatsiskt söt var hon i alla fall, även om hon var det en vecka för tidigt... :)

Hedvig sa...

Fanatsiskt söt var hon i alla fall, även om hon var det en vecka för tidigt... :)

Hedvig sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hedvig sa...

Oj, sorry för kommentarsbombning!

Frida Loppan sa...

Vilken fin kjol och söt dotter!

Ansibecki sa...

Vad duktig du är och vad fin hon blev :) Mycket att hålla reda på nu när den äldste börjat skolan och barnen är på två olika ställen... Tycker jag i alla fall :)

Lowella sa...

Helt underbara kläder blev det! Å vilket härligt hår din dotter har (önskar min dotter inte satt saxen i sitt alldels själv :p )

Annika GW sa...

Underbart svartvitt kort, det första på din dotter. Det ser verkligen gammalt ut och inte alls 2012! / Annika

Maria sa...

Himla fint och du har verkligen lyckats få till den gammaldagslooken, som hämtat ur MAdicken eller något.