lördag 16 juli 2011

Påfågelhätta


Jag har stickat två till hålmönstrade hättor - de två främsta på översta bilden - till Värma liten. Nedan hittar du mönstret till den blå påfågelhättan.

Efter att ha skumläst några gamla hättmönster och tittat på en gammal från när jag var liten kom jag fram till denna modell som alltså bygger på en rektangel (mönsterstickning) som sedan delas i tre delar och blir en kvadrat (rätstickning).

Påfågelhätta

Du behöver stickor strl 3, virknål strl 3 och passande tunnt bomullsgarn samt sticka löst som jag ;)

Lägg upp 87 maskor. Kantmaskorna stickas rätt.

(Rektangel)
Sticka 4-6 varv (beroende på hur bred kant du vill ha) rätstickning.
Varv 1: Aviga maskor (kantmaskorna stickas rätt).
Varv 2: 1 rm (kantmaska), 2 rm tills 3 ggr, *omsl, 1 rm, omsl, 1 rm, omsl, 1 rm, omsl, 1 rm, omsl, 1 rm, omsl, 2 rm vridet tills 3 ggr, 2 rm tills 3 ggr* upprepa *till* 4 ggr sedan omsl,1 rm, omsl, 1rm, omsl, 1 rm, omsl, 1 rm, omsl, 1rm, omsl, 2 rm vridet tillsammans 3 ggr, 1 rm (kantmaska).
Varv 3: Aviga maskor (kantmaskorna stickas rätt).
Varv 4: Räta maskor.
Varv 5: Räta maskor.

Upprepa varv 1-5 5 ggr.

(Kvadrat)
Sticka sedan rätstickning och 1.) maska av 29 maskor i början av första resp. andra varvet samt 2.) sticka 2 rm tills i början och slutet av varv 4. Sticka så långt att kvadratens sidor passar att virka ihop med rektangeln. Maska av.

Virka ihop hättan och virka sedan på nederkanten:
Varv 1. Fm.
Varv 2. *4 lm, hoppa över 4 fm, 1 fm* (Obs! Gör 5 lm istället för 4 i början av varvet.).
Varv 3. *4 lm, 1 st i 3:e maskan från nålen, 1 lm, 1 fm i mitten av föregående varvs luftmaskbåge* (Obs! Gör 5 lm istället för 4 i början av varvet.).

Gör en snodd att trä igenom den virkade kanten genom att virka ca. 170 lm (eller mät hur lång den måste vara för att kunna gå att knyta).

Lycka till!

* * *
How to make a Baby Bonnet in Swedish.

13 kommentarer:

4U2! sa...

De blir ju riktigt söta!

Mmatilda sa...

Superfina mössor!

Mia sa...

De är såå söta. Tack för beskrivningen!

Innestemmen sa...

Nydelige fristelser =)
Takk for at du deler oppskrift!
Klem Siv

Ansibecki sa...

Vad glada mammorna/ bebisarna kommer bli för hättorna. Jättesöta! Kul att du delar med dig av ditt mönster (eller vad det heter). Jag fattar ju inget men de som gör det uppskattar det säkert! :) Jag blir ju glad när jag får recept... ;) kram

disa sa...

Vääääldigt söta!! =)

Fiff sa...

Den är jättesöt. Vilket fint mönster du delar med dig av!

Fru Albertsson sa...

Jättefina, nu kom jag på att jag ritat virkmönster till sådana här mössor för längesedan. Ska ta och leta upp dem, för sticka en det kan jag inte.
Kram
Susanne

frisky frog sa...

Ljuvliga! Jag tackar för mönstret. Mitt bidrag till "Värm en liten" blir defenitivt en hätta - inte en hjälm.
/Kram

Frida Loppan sa...

Så söta.

helena högberg sa...

Det är en jätte bra modell. när jag gör dockmössor gör jag oftast ungefär sådär för det är så lätt att hitta på möster och storlek själv, går att variera i det oändliga!

Lowella sa...

Vad flitig du är med stickorna, jättesöta alla 3! Hade inte hört talas om Värma liten-projektet tidigare, men kollade länken. NU vet jag vad som ska stickas framför teven framöver :)

Anna sa...

fina hättor :)