måndag 23 augusti 2010

Prinsessbesök

Ända sedan bröllopet i juni har dottern varit fascinerad över Victoria och vill gärna bli kronprinsessa själv när hon blir stor.
Så när kungafamiljen besökte Örebro i helgen passade det bra att inviga nya klänningen.
Jag köpte boken "Allt för små prinsessor" för ett tag sedan och blev inspirerad - framförallt av att de inte enbart använt tyger som duchesse, utan också t.ex. virkade och sydda "spillbitar". Det tråkiga var att mönstren i boken inte var i naturlig storlek vilket fick mig att göra en egen modell istället.
Tyget är ett gammalt lakan, spetsarna och kantbandet är från Ohlssons Tyger samt kilarna i sidorna är gamla mattrasor i siden. Blomman har jag virkat.

12 kommentarer:

Virkhörnan sa...

Så söt klänning!

lil sa...

Jag bara undrar..hur hinner du med allt?

Emilia sa...

lil: Det gör jag knappt...:)

Ozas Pysselverkstad sa...

Du är fantastisk ! Vilken klänning ! Kanske man skulle sy två prinsessklänningar till tvillingarnas födelsedag i november.. Hur tänker du när du gör dina mönster? Mäter, hittar på mönster och syr på frihand eller ? Skulle gärna vilja lära mig lite. Du kan inte ha en syskola på bloggen?

ÅSa

Ozas Pysselverkstad sa...

Skönt att höra att du får göra om ibland..med tanke på hur mycket du fina saker du producerar så verkar det gå ganska lätt. Jag får ta mig i kragen och börjar bråttas lite mer med symaskinen helt enkelt. Tack för tipset!

Sanna sa...

Vilken söt klänning, och vilken tur att du har en liten prinsessa som klär så bra i den.

Kram

Syserine sa...

Vad rolig grej!

Jenny sa...

Klickade på "nästa blogg" och hamnade hos dig. Vad lustigt... jag som älskar turkost och hela din blogg var i min älsklingsfärg!
Ha det gott!
//Jenny

kungen o majkis sa...

Underbaaaar! Hoppas att min dotter kommer in i en prinsessfas. Ett litet tag iallafall ;)!

Clara sa...

Well, she is certainly a true princess, a very pretty one at that!

LiaGovers sa...

Really a beautiful dress for her, also for the chosen colors!

Tatiana sa...

Vilken vacker klänning och lilla prinsessa är så söt.